Over Berkdijk

Berkdijk is een groeiende club op de grens van Kaatsheuvel en de Moer, waar ze nog echt het “wij-gevoel” kennen.

De vereniging is op 11 augustus 1946 officieel (door-)gestart en bestaat nu 75 jaar. Sportiviteit, plezier en gezelligheid staan hoog in het vaandel. Door het jaar heen worden activiteiten georganiseerd voor jong en oud, in de (warme) kantine of op de velden. Er worden geregeld toernooien gehouden of bezocht, er is een maandelijkse clubavond, de businessborrel wordt geïntroduceerd, sportclinics worden gegeven en zo veel andere dingen.

In de kantine, die tevens ook nog de residentie is voor CV ut Stroatje, is het altijd wel gezellig als er iets te doen is. Naast de derde helft wordt daar ook wel geregeld wat gevierd of gespeelt. Sinterklaas, Carnaval, darttoernooi, kaarttoernooi, Fifatoernooi zijn zo een aantal activiteiten die daar plaatsvinden. Maar, naast de bestuurskamer, leent ook de kantinie zich voor vergaderingen en trainingen.

De club is groeiende, zoekende en leert zich aan te passen. Verschillende commissies helpen het bestuur om de vereniging beter te sturen en overzicht te houden. Maar nog altijd kan de club hulp gebruiken. Mensen voor achter de bar, grens- en scheidsrechters, trainers, helpende handjes bij onderhoud, maar ook bij activiteiten zijn altijd welkom om zich aan te melden.

De kleuren van de club zijn rood en zwart. Zoals ook wel in het clublied wordt gezongen.
des82-3.jpg

Geschiedenis

In 1946 startte in de parochie Berndijk, met een voorlopig bestuur, een eigen voetbalvereniging, Berkdijk genaamd.

Af en toe speelden de kajotters (arbeidersjongeren) al weleens een partijtje voetbal, als we de Echo van het Zuiden mogen geloven. Als voetbalvereniging bestond in Kaatsheuvel voetbalvereniging DESK al, maar de parochianen van Berndijk voelden zich daar niet echt thuis. Tijdens de vele gesprekken na de mis ontstond het idee voor een eigen vereniging. Het voorlopig bestuur met als eerste voorzitter Pieter Netten werd gevormd in augustus 1946 en kreeg als taak het werven van nieuwe leden en een officiële erkenning krijgen.

Het voetbalveld werd gehuurd bij boer Zijlmans. Spelers verkleedden zich in een kippenhok. Voor er gespeeld kon worden, moesten eerst de kippen en de koeien verjaagd worden en na afloop wasten zij zich in de zinken bakken die voor deze gelegenheid waren aangeschaft door de club. Dit was wel nodig, want het was niet alleen modder wat aan hun lijf zat.

Als kleding droegen zij oude meelzakken en onder het motto eerlijk alles delen, droegen sommigen de linker- en anderen de rechter-voetbalschoen. Trainen gebeurde in het donker rond een lantaarnpaal of bij slecht weer rond het biljart van café Kerkzicht.

Een heel verschil met nu.
Er is nu een voetbalterrein met drie velden, er zijn 5 kleedkamers met lekkere warme douches. Berkdijk heeft een kantine waar jong en oud graag komen. en waar de ouderen hun eigen stamtafel hebben.

Trainen doen de mannen en vrouwen op een verlicht veld als de donkere dagen er weer zijn. Er wordt gevoetbald met aan iedere voet een voetbalschoen en in gesponsorde kleding. Trainingspakken, wedstrijdshirts, tassen en sommige teams zijn zelfs voorzien van shirtjes en polo’s voor voor en na de wedstrijden.

received_968238533582583-007.jpg  152197782_1359988451028358_6697090352365861265_n-010.jpg  153241278_3482644745174647_5539737375259610974_o-001.jpg